thanks for being a part of me ,
love by theownerofthisblog

Wednesday, November 30, 2011

Hati

Assalamualaikum,
Entry kali  ni hanya luahan perasaan semata-mata. Tak ditujukan kepada sesiapa. Kalau ada yang terasa, maaf. Sebagai manusia, ini lah cara aku luahkan segala yang terpendam dalam hati aku. Aku bukan jenis cari orang dan cerita semuanya. Hanya sesetengah orang yang aku percaya, automatik aku akan cari orang tu dan luahkan. Aku lebih percaya roommate aku sendiri, Roudah. Memandangkan tengah cuti sem dan dia nak exam tengah bulan 12 nanti aku decide taknak ganggu dia study. Walaupun aku rasa tak tertanggung semua ni.
Aku sendiri tak tahu apa sebenarnya yang aku nak. Pernah aku fikir nak fokus dengan kehidupan aku sebagai pelajar, dengan keluarga, kawan-kawan. Taknak fikir langsung pasal perasaan menyayangi orang atau apa pun. Tapi sekali dah terjebak memang tak boleh buat apa. Aku tak diajar nak melukakan perasaan orang. Memang aku tengah belajar mengikhlaskan diri aku untuk berkongsi perasaan. Aku perlu hargai kasih sayang yang orang bagi dekat aku. 
Sebelum ni terlalu banyak aku memberi, sampai terpaksa mengabaikan perasaan sendiri. Sebab terlalu nak menjaga perasaan orang. Bagi aku, biarlah aku sakit dan tengok orang tu bahagia. Aku percaya, akan ada kebahagiaan juga untuk aku. Cepat atau lambat bergantung. Lagi banyak bersabar, lagi banyak ganjaran boleh dapat. Aku selalu ingat kata-kata tu untuk kuatkan hati aku. Tuhan takkan bagi dugaan yang hamba-Nya tak boleh pikul. 
Aku penat nak percaya setiap kata dan harapan yang orang janjikan. Percayalah, setiap janji yang diucapkan akan lebih menyakiti seseorang bila tak dapat ditunaikan. Memang janji tu untuk menyedapkan hati kita semua, tapi kalau tak ditunaikan ada lagi ke kepercayaan yang tinggal ? Apa guna sebuah perhubungan kalau tak ada kepercayaan ? Aku takkan menyalahkan orang yang berjanji, itu semua hak masing-masing. Hanya mereka yang berjanji je tahu sama ada mereka mampu tunaikan atau tak.
Sebab menagihkan kata janji lah aku macam ni. Terlalu mudah menangisi sesuatu perkara, terlalu murah air mata aku untuk orang yang aku sayang. Aku tak pandai nak meluahkan benda yang aku tak suka. Bagi aku pendam tu lagi bagus, biar orang tak tahu. Biar orang hanya nampak gelak ketawa aku, bukan kesedihan aku. Memang, orang cakap bila kita dah berkongsi perasaan kita kena kongsi segala masalah kita. Tapi bukan bagi aku, aku berharap orang yang menyayangi aku faham situasi aku. Bukan memaksa aku cerita segala yang terbuku yang terpendam. Cukuplah selalu berada disisi aku, aku akan lebih menghargai. Aku takkan meminta-minta untuk menyayangi aku sepenuh hati. Asalkan ikhlas, tu sudah memadai. 
Aku bukan sesiapa nak mengharapkan semua perkara baik berlaku dekat aku. Aku terima seikhlas hati kalau rasa ini yang aku kena tanggung. Aku dah terbiasa dengan semua ni, aku dah belajar rasa sakit dari dulu. Sakit hilang orang yang amat menyayangi aku sejak lahir, paling pedih kehilangan orang yang terlalu memahami aku. Kalau ada pun yang faham aku sekarang tak sama macam dia. Memang susah nak jumpa orang yang betul-betul memahami kita, tapi aku belajar untuk bagi ruang orang faham aku dan aku faham orang. Harap orang yang menyayangi aku dikurniakan kesabaran yang tinggi bila bersama dengan aku. Jika hari ni tiada kebahagiaan untuk aku, esok lusa mungkin ada. Bersabarlah selagi termampu.



No comments: