thanks for being a part of me ,
love by theownerofthisblog

Saturday, June 2, 2012

Disebalik FR.

Assalammualaikum, ni kira "Disebalik FR part two." I'm too bored. Let's begin,
Sedar diri masa ni gemuk. Hmm.

Nak mula dari mana dulu? Hmm okay, cerita tentang sikap aku. Aku ni dulu waktu kecil panas baran. Tak tahu mana datang. Lahir pagi rasanya dalam pukul 10.32. Oh yelah sekarang pun pukul 10 plus plus dah terik macam tengahhari kan? Pemanasan global ni semua. Dunia makin uzur. Meh sambung, dulu aku suka tarik rambut adik aku. Tempat paling strategik depan peti ais.Tak cukup tu, tangan aku ni selalu hinggap dekat pipi mulus dia. Pantang dia kacau aku sikit, panggg! Kira waktu kecil tu zaman pembulian aku terhadap adik aku lah. Selain tu, masa dia sekolah tadika duit dia semua bagi aku. Bila fikir balik, eh kaki paw juga aku ni. Sedar diri ni. Hmmm haha! Tapi tu semua waktu kecil. Sekarang semua tu terbalik. Dia pandai buli, paw aku! Urgh apakah. Persoalan dia siapa kakak siapa adik? 

Sekarang bila masing-masing dah besar kami orang agak close. Kadang-kadang share kisah hati. Takpun pasal sesiapa yang dibenci dan disukai. Eh Allah marah benci orang. Jangan sesekali okay? begitu juga dengan saudara-mara. Bila umur meningkat remaja, keakraban tu menyerlah. Dekat family sebelah arwah abah, FR known as Makteh. Tak sangka dah pegang pangkat makcik. Anak-anak sedara semangat-semangat pula badan dorang. Umur pun lebih kurang. Ini nama dia makcik muda. Eh makcik? Aunty lah baru rock kan? Aunty-teh. Kadang-kadang dekat twitter tu selalu lah anak sedara stalk tweet aku. Lepas tu selit-selit. Aduhai, Noni terasa tak makteh tengah cakap pasal Noni :D Tu lah salah satu kebaikan social network. Merapatkan mana yang renggang. 

Kalau sebelah family mak, Me known as Kakteh. Apa benda teh teh lah. Sebelah mak ni pun rapat juga. Paling suka sebab ramai adik-adik sedara yang masih kecil. Comel baq ang! Pernah jaga dua orang adik sedara waktu dorang baby. Tapi paling sayang Khalis irfan.Bila dekat kampung aku mandikan dan bagi dia makan. Ada ciri keibuan bukan? :') Aku ni suka manjakan orang. Tapi tengok orang dan mood aku juga. Paling suka manjakan budak-budak kecil belah mak dekat perak. Menangis sikit aku pujuk, makan disuapkan, mandi pun aku juga. Nak dukung nak beriba meh bagi dekat aku. 

I am a good listener. Maybee :p Tak, ini serius. Aku boleh dengar orang yang ada masalah. Nak share apa-apa pun. Tapi sayang, aku cuma mampu mendengar. Sebab aku bukan penasihat yang baik. Aku tahu mesti ada yang rasa nak tumbuk aku, bila tengah cerita aku hanya mampu dengar. Tak ada respon suara. Aku ni memang suka dengar orang bercerita nak buat macam manakan. Aku bukan lah tak boleh langsung nak bagi pendapat, tapi cara aku ni lain sikit. Aku HANYA boleh bagi pendapat bila dalam keadaan texting atau type-ing. Maksudnya bukan secara face to face. Bila berdepan aku jadi kaku. Terus hilang idea aku. Thats why I am blogger. Eh? faham bukan?

Aku suka berkawan dengan orang yang suka berkawan dengan aku. Tapi ada sifat dalam diri ni yang entah pasti atau tak. Bila aku baru jumpa dan kenal orang tu, akan ada dua perasaan yang wujud. Satu, perasaan selesa. Dua, perasaan kurang senang. Nak tahu macam mana? Okay, first sight aku dekat orang tu kalau tiba-tiba aku jadi macam orang gila tu maksudnya aku senanglah dengan orang tu. Macam baru lepak semeja ni tapi aku boleh buat lawak kurang pandai. Kalau kurang senang, tengok je muka dia terdetik sesuatu tapi tak pasti apa dia. Maksudnya ada something wrong atau akan ada sesuatu yang tak baik dia akan buat. Mesti korang ingat aku ni suka buat andaian. Bukan, aku sebolehnya tepis semua tu. Tapi tak boleh nak elak kalau benda tu dah selalu terbukti. Mungkin anugerah Allah untuk aku lebih berhati-hati bila berkawan. 

Aku tak mudah suka atau sayang orang. Kawan lah rapat macam mana pun tapi kalau dah berlandaskan atas nama persahabatan, selamanya lah kawan. Bagi aku bila dah kawan, kawan je. Aku bukan jenis yang boleh tukar perasaan kawan kepada yang lebih istimewa. Tak macam geli je? Diri ni dah terbiasa, sayang kawan lain, sayang yang istimewa lain. So thats why masa sekolah menengah dulu, ada kawan baik aku Si N (bukan nama sebenar) agak kelainan sikit. Masa tu aku boleh rasa, jadi langkah yang aku ambil aku layan dia sekasar yang mungkin! Haha maaflah weh. 

Bila dah wujud rasa sayang, memang betul sayang. Tak mungkin berpaling! Prinsip aku, aku akan setia dengan orang tu walaupun orang tu curang dengan aku. Benda ni banyak kali terjadi. Orang mungkin cakap eh bodoh lah kau balaslah balik. Tapi aku masih dikurniakan kesabaran yang tinggi. Sebab aku cuba fikir rasional. Kalau ikut emosi mati nanti. Cuba fikir what goes around comes around. Tak payah kot nak susahkan diri cari jalan macam mana nak kenakan balik orang yang curang dengan kita. Biar dia dengan hidup dia. Percaya satu je, bumi ni bulat. Berputar pula, jadi kadang-kadang kita ni dekat atas, kadang-kadang dekat bawah. Lambat laun pasti akan rasa apa yang dia pernah buat dulu. Life must go on. Tu lah diri aku. Benda ni pun dah banyak kali terbukti bila dorang teringat aku. Padan muka ang! haha kisah silam. Aku bahagia sekarang. Peace!

Lagi satu, aku suka mengalah. Mengalah dari segi perasaan. Daripada bergaduh tak tentu pasal, baik minta maaf walaupun tak tahu salah siapa. Sebab tak dapat untung apa pun. Diam dan terima. Tu cara aku lah. Dan aku pun cepat rasa bersalah. Lagi-lagi kalau ada orang yang tiba-tiba change attitude bila dengan aku. Lagi terasa sangat tu. Cara aku nak pastikan, samada aku text atau tulis note. Memang aku ni dilahirkan tak boleh nak berhadapan dengan orang bila situasi macam tu kot. Nervous gitu. 

Nak hujan lah. Berhenti kejap. Kalau ada kesempatan cerita lagi. InsyaAllah :)


No comments: